Smeta mi kad se CM-ove gleda svisoka, to je kompleksna pozicija s kojom se može izgraditi karijera
- Mia Biberović
Glavna urednica i partnerica u Netokraciji, Mia Biberović, karijeru je počela kao novinarka u Glasu Slavonije, a nakon izleta u marketinškoj agenciji vratila se novinarstvu. Brzo se to pokazalo dobrom odlukom – osim što se vratila svojoj prvoj ljubavi i radi ono što voli, 2015. je proglašena najutjecajnijom ženom u hrvatskoj startup zajednici.
Po struci profesorica hrvatskog jezika, Mia je tijekom studiranja sanjala o novinarskoj karijeri u tradicionalnim medijima, ali taman kad je diplomirala, uslijedila je gospodarska kriza 2008. koja joj je prilično poremetila planove. Ipak, s vremenom su joj se otvorila druga vrata – u to vrijeme procvjetale su društvene mreže poput Facebooka i Twittera, na kojem je upoznala osnivača Netokracije, Ivana Brezaka Brkana. Zadržimo se na ovome i recimo da je ostalo povijest.
Kao dugogodišnja poznanica i draga prijateljica, Mia ima mnogo toga zajedničkog s potpisnikom ovih redaka, stoga je bilo lako odlučiti tko će imati čast biti prvi sugovornik za portal Digitalko.hr. Prisjetila se svojih dana kad je radila kao community managerica, podijelila s našim čitateljima svoja iskustva i predviđanja, ali i savjetovala mlade koji tek ulaze u svijet digitalnog marketinga.
Katkad sam osjećala da imam više ličnosti
Digitalnu karijeru počela si u tadašnjoj agenciji Ping Pong dvosmjerne komunikacije. Po čemu ćeš pamtiti te dane? S kakvim si brendovima radila? Što je najvrjednije što si ondje naučila?
– Tako je, to je bio moj prvi službeni posao u svijetu digitala, iako sam se kreiranjem sadržaja na internetu bavila puno duže, što iz zabave, što iz nekih poslovnih pokušaja. Od blogova, foruma, do pokretanja portala. Svega je tu bilo, a bila sam iznimno sretna kad sam sve to usput skupljeno znanje, jer je tada bilo jako malo formalnih edukacija o digitalnoj komunikaciji, mogla primijeniti za prave brendove. A bilo ih je napretek, mislim da sam u jednom trenutku vodila njih 12. Naravno, nije opseg aktivnosti za sve bio isti.
Najveći brend po količini posla zasigurno je bio Tele2, čiji sam Twitter tada vodila. Svi znamo kako izgleda komunikacija s telekomima – vrlo često se javljaju nezadovoljni korisnici koje treba umiriti i pokušati riješiti problem u koordinaciji s klijentom i njegovom službom za korisnike. Ujedno je potrebno promovirati proizvode i usluge, a i angažirati tamošnju zajednicu, koja je na Twitteru u to vrijeme bila vrlo aktivna i glasna… Izazovno, ali zahvaljujući tome što sam se dobro snalazila na toj društvenoj mreži, a i igrom slučajnosti sam ranije radila u službi za korisnike tog telekoma, mogla sam to sve nekako dobro izbalansirati, iako sam se prvi put službeno našla u ulozi community managera.
Uz to sam radila komunikaciju za razne druge brendove, od tehnoloških (mobilni uređaji, televizori), preko kozmetičkih (brendovi iz domene njege kose) do modnih (domaći i međunarodni brendovi). Sjećam se da sam se nekad osjećala kao da imam 4-5-6 ličnosti, s obzirom na različite uloge koje sam preuzimala svakog dana, jer svaki brend ima svoj glas, svoj način komunikacije, svoju ciljanu skupinu s kojom komunicira. A tu su još pitchevi…
Iskustvo rada u agenciji me naučilo mnogim stvarima oko poslovanja, od stručnog dijela, same komunikacije na digitalnim kanalima, do odnosa s klijentima. Također, tad sam upoznala i mnoge drage ljude s kojima se i dalje družim, stoga to iskustvo ne bih mijenjala ni za što.
Klijenti su danas svjesniji važnosti društvenih mreža
Koliko se posao community managera promijenio otkad si ga ti radila? Što današnjem CM-u olakšava rad, a što možda i otežava? Kako vidiš budućnost community managementa?
– Posao se promijenio i puno i malo. Suština je ista – osoba koja se time bavi, mora znati i dobro komunicirati, odnosno poticati razgovore, odgovarati na upite te moderirati raspravu, i kreirati dobar sadržaj, koji često ide van društvenih mreža (newsletteri, blog postovi, direktna e-mail komunikacija s korisnicima…), i biti analitična, i znati raditi vizuale, i voditi oglašavanje, biti pismena… U posljednje se vrijeme mnogi community manageri vjerojatno bave i organizacijom online događanja, jer tko bolje poznaje društvene mreže i alate od njih?
Otkako sam se ja time bavila, promijenili su se alati, kanali, proširila se svijest o društvenim mrežama pa community manageri ne moraju više educirati sve oko sebe oko važnosti onoga čime se bave – po defaultu svi znaju da moraju biti na društvenim mrežama. Također, dogodile su se i specijalizacije unutar ovog zanimanja, pa tako imamo, recimo, traffic managere, koji se bave samo oglašavanjem, potom social media managere, ali često je community manager i dalje one man band koji mora balansirati između mnoštva raznih uloga.
Najveći brend po količini posla s kojim sam radila dok sam bila CM, bio je Tele2. Zahvaljujući tome što sam se dobro snalazila na Twitteru, a i ranije sam radila u službi za korisnike tog telekoma, mogla sam to sve dobro izbalansirati. Otkako sam se ja time bavila, promijenili su se alati, kanali, proširila se svijest o društvenim mrežama…
Alata je sve više, čime je rad i jednostavniji, ali i teži, jer se mora biti u tijeku sa svim alatima, metodama, novim društvenim mrežama, a to ponekad može biti itekako naporno. Smeta mi kad se community management gleda kao na početnički posao oko kojeg se ne treba pretjerano truditi – da, ako će osoba isključivo pisati Facebook statuse i moderirati komentare, to može biti početnička pozicija u nekoj većoj organizaciji. U svim drugim slučajevima, to je vrlo zahtjevna i kompleksna uloga.
Budućnost community managementa vidim u još većoj automatizaciji i oslanjanju na alate – danas možemo toliko toga saznati o našim korisnicima zahvaljujući mnoštvu podataka koje nude društvene mreže, a koji nam mogu pomoći u optimizaciji sadržaja, oglašavanja, komunikacije… Za što bolje rezultate. Naravno, za to je potrebna osoba koja podatke zna prikupiti, obraditi, dobiti zaključke te ih primijeniti u kreiranju daljnje strategije.
Nezadovoljan korisnik može postati brend ambasador
Kao što si već rekla, općeniti je dojam da je pozicija CM-a digitalcima samo odskočna daska, dok im se ne pruži prilika da napreduju u social media managera, key account managera itd. Zašto je danas u ICT krugovima na neki način sramotno zadržati se dulje na poziciji CM-a? Poznaješ li osobe koje su izgradile karijeru baš kao CM i ostale u toj ulozi?
– CM nije i ne bi trebao biti početničko zanimanje. To je vrlo kompleksna pozicija, pogotovo ako se community manager bavi i oglašavanjem i vizualima i analizom i mnogim drugim aspektima koji nisu samo “pisanje statusa na fejsu”. Možda jest naporno to sve raditi, zato razumijem one koji se odmiču od te pozicije i usmjeravaju u specijalizacije ili na strateška mjesta, ali znam i mnoge koji se godinama uspješno bave community managementom i ne planiraju od toga odustati. Neki od njih su otvorili i obrte te postali vlastiti “šefovi” te im takva pozicija daje slobodu kakvu možda nisu imali kad su radili u većem kolektivu.
Community manager je često na prvoj liniji ispred korisnika. To može biti vrlo nezadovoljan korisnik, a koji uz malo dobre komunikacije može postati zadovoljan, čak i svojevrstan brend ambasador. To može biti osoba koja još ni ne zna da želi biti korisnik, a uz pomoć dobrog sadržaja, ciljanja i, opet, dobre komunikacije, može postati novi korisnik. On može učiniti puno za početak ili zaokret u odnosu s korisnikom, stoga treba dobro razmisliti je li to posao koji se može povjeriti nekom početniku.
Kroz rad u Netokraciji podosta pratiš društvene mreže. U posljednje vrijeme, posebice tijekom koronakrize, sve velike platforme lansirale su hrpu nadogradnji. Što te od novijih značajki najviše fascinira kod društvenih mreža koje i sama koristiš?
– Platforme, ako ih se dobro prati, zapravo konstantno izbacuju hrpu nadogradnji, tako da me ništa što je objavljeno u zadnje vrijeme ne iznenađuje, a bome ni ne fascinira. Dođe to s godinama!
Koji su ti najkorisniji digitalni alati za komunikaciju, organizaciju posla i slično?
– Možda je blesavo, ali e-mail. Koristim i druge alate, od onih za upravljanje zadacima (trenutno Flow), za komunikaciju (Slack, Google Meet, Zoom…), ali e-mail mi je broj jedan za organizaciju zadataka. Vodim se Inbox Zero filozofijom, sve označavam oznakama, koristim snoozanje mailova… Ako me trebate, pošaljite mi mail, odmah idete na to-do listu!
Ostanak doma nije mi donio više vremena
Kako je koronakriza promijenila svijet digitalnog marketinga i u kojoj je mjeri ostavila traga na njegovu budućnost?
– Za sada je učinila to da koristimo još više digitalne kanale (recimo, TikTok je eksplodirao!), ali da manje ulažemo u oglašavanje zbog straha od nadolazeće krize. Kakve će to posljedice imati, još ćemo vidjeti, a jedna od najvažnijih promjena koju vidim je digitaliziranje svega onoga što se do sada opiralo digitalizaciji – od državnih usluga do OPG-ova. Mislim da će ovo sve utjecati na daljnji razvoj eCommercea, stoga mnogi tu već vide nove poslovne prilike.
Iako mjere lockdowna polako popuštaju, i dalje se preporučuje rad od kuće i socijalna distanca. Je li ti ostanak doma donio više vremena za nešto za što dotad nisi imala toliko vremena?
– Apsolutno NE. Nama s djecom je ovo bio poseban izazov, stoga se veselim popuštanju mjera jer sam u popriličnom zaostatku s poslom i svime ostalim. Istina, provodili smo više vremena zajedno kao obitelj, u čemu smo uživali, ali je stresno odrađivati poslovne zadatke, posebice pozive, dok dijete galami u pozadini. No, preživjelo se, što smatram velikim uspjehom.
Koronakriza je učinila to da koristimo još više digitalne kanale, ali da manje ulažemo u oglašavanje zbog straha od nadolazeće krize. Jedna od najvažnijih promjena koju vidim je digitaliziranje svega onoga što se do sada opiralo digitalizaciji – od državnih usluga do OPG-ova. Mislim da će ovo sve utjecati na daljnji razvoj eCommercea, stoga mnogi tu već vide nove poslovne prilike.
Kako su u ovim vremenima izgledali tvoji radni dani?
– Osim što sam morala puno više balansirati između obiteljskih i poslovnih obveza, ne puno drugačije nego i inače. Smatram da je važno zadržati rutinu kako bismo sačuvali zdrav razum, a mislim da sam u većini dana u tome bila uspješna. Možda se moji ukućani ne slažu, ali, srećom, ovo nije intervju s njima.
Kakav način rada očekuje Netokrate u budućnosti? Znamo da ste često i prije radili od kuće, ali vam je nedostajao rad u uredu. Za tebe je čak i otvoren ured u Osijeku kad si se preselila iz Zagreba u Osijek. Međutim, tijekom prisilnog rada od kuće svi smo se nabrzaka naviknuli tako funkcionirati, prigrlili sve prednosti, opskrbili se svim mogućim digitalnim alatima. Vidiš li sada ‘remote rad’ kao svoju budućnost?
– Mi smo tvrtka koja je do sada radila napola na daljinu. Što zbog dijela tima koji je radio iz Osijeka, bilo od kuće ili iz ureda, što zbog čestih putovanja na konferencije. Samim time, naši su procesi i alati već bili prilagođeni ovakvom načinu rada, ali bilo je i potrebno nešto optimizacije, naravno.
Našem uredu u Beogradu ovo je nešto teže palo – oni su navikli raditi uživo pa je ovo za njih nova situacija, ali često se dopisujemo preko Slacka i čujemo, i to videopozivima, što je iznimno važno u vrijeme izolacije. Tada dijelimo zgode i nezgode, ali i savjete kako se što bolje nositi s ovom situacijom.
Vjerujem da ćemo nastaviti s kombinacijom i u budućnosti. Mislim da je neka ravnoteža između rada na daljinu (ili od kuće) te rada iz ureda pobjednička za mnoge tvrtke, pa tako i za nas.
Kriza nije loše vrijeme za nove poslovne poteze
Kakvo je trenutno stanje s Netokracijinim projektima, #DigitalnaKarijera i Ladies of New Business?
– S obzirom na to da su to projekti orijentirani oko konferencija, jasno je da smo ih uslijed mjera zbog obuzdavanja novog koronavirusa stavili na čekanje. No, eksperimentiramo s online formatima događanja – već smo krenuli s online meetupom “Digitalni doručak”, a možemo najaviti i nešto za žene iz tehnološke industrije.
Proljetno izdanje Ladies of New Business bit će posvećeno ženskim uzorima u IT industriji. Dvodnevna, online konferencija, 18. i 19. ožujka 2021. od 10:00 do 12:00 sati, bavit će se pitanjima poput: Pozicije žena na domaćoj IT sceni? S kakvim se prilikama i neprilikama susreću te kako izgleda leadership u ženskim rukama? Tko su uzori s naših prostora čijim se primjerom možemo voditi? Kao i uvijek, Ladies of New Business konferencija u potpunosti je besplatna! Pratiti nas možete putem Facebook Livea, a želite li se uključiti u raspravu i postavljati pitanja, prijavite se za sudjelovanje putem Zooma ispunjavanjem prijavne forme.
Što savjetuješ studentima koji žele ući u svijet digitalnog marketinga i mladima koji žele pokrenuti vlastiti posao usred koronakrize i nadolazeće recesije?
– Kriza donosi nove prilike. U vrijeme prošle krize upravo su se društvene mreže nametnule kao novi kanal komunikacije, umjesto nekih dotadašnjih. Kriza je izazovna, ali treba pomno pratiti koje će nove prilike ona donijeti – već sad vidimo pojačane aktivnosti u eCommerce segmentu, s obzirom na to da je online kupovina narasla. Samim time, nije to loše vrijeme za neke nove poslovne poteze. Ako budu uspješni, bit ćete genijalac koji je dobro iskoristio vrijeme krize. Ako ne budu, uvijek za sve možete okriviti – krizu.